FATIMA: "BOETE, BOETE, BOETE!"
Zoals door kardinaal Sodano op 13 mei 2000 te Fatima aangekondigd, heeft het Vaticaan op 26 juni 2000
het derde geheim van Fatima gepubliceerd. Het luidt als volgt :Na de twee delen, die ik (de zienster Lucie) reeds heb beschreven (deze twee eerste geheimen vindt U verder in dit artikel) , hebben we links van Onze Lieve Vrouw, ietwat hoger, een engel gezien die een vlammend zwaard in zijn linkerhand hield. Het schoot vonken en er kwamen vlammen uit die de wereld in vuur leken te zetten; doch de vlammen doofden uit toen ze in aanraking kwamen met de glans die Onze Lieve Vrouw met haar rechterhand naar hem liet toestromen : de engel, die met de rechterhand naar de aarde wees en met luide stem riep : boete, boete, boete. En we zagen in een immens licht dat God is: iets dat gelijk is aan de manier waarop men personen in een spiegel ziet als ze ervoor lopen, een bisschop in het wit gekleed, we vermoedden dat dit de Heilige Vader was''. Verscheidene andere bisschoppen, priesters mannelijke en vrouwelijke kloosterlingen gaan een steile berg op, op de top stond een groot kruis bestaande uit ruwe stammen als uit kurkeik met schors; vooraleer hij daar aankwam, ging de Heilige Vader door een grote stad, die half verwoest was en half bevend en met wankele schreden, door smart en zorgen getroffen, bad hij voor de zielen van de lijken, die hij op zijn weg tegenkwam. Op de berg aangekomen, knielde hij neer aan de voeten van het kruis. Daar werd hij door een groep soldaten gedood, die met vuurwapens en pijlen op hem schoten. Op dezelfde manier stierven een na een de bisschoppen, priesters, kloosterlingen en verscheidene leken, mannen en vrouwen uit verschillende sociale klassen en standen. Onder de beide armen van het kruis waren twee engelen, ieder had een gieter uit kristal in de hand. Daarin vingen ze het bloed van de martelaren op en drenkten daarmee de zielen die tot God naderden."
Het geheim van Fatima bestaat uit drie delen.
De eerste twee geheimen werden reeds vroeger geopenbaard. Zij luiden als volgt :"Onze Lieve Vrouw toonde ons een grote vuurzee, die zich in het diepste van de aarde scheen te bevinden. In dit vuur zagen we de duivels en de zielen, als doorzichtige zwarte of bruine gloeiende kolen in menselijke gedaante. Ze dreven in het vuur, omhooggeworpen door de vlammen die, samen met rookwolken, uit henzelf te voorschijn kwamen. Ze vielen in alle richtingen, zoals vonken bij geweldige branden, zonder zwaartekracht of evenwicht, onder gehuil van pijn en vertwijfeling, die iemand van ontzetting deden beven en verstarren. De duivels waren gekentekend door een vreselijke en afschuwelijke gedaante van afzichtelijke onbekende dieren, maar ook zij waren doorzichtig en zwart.
Dit visioen duurde slechts een ogenblik. Onze hemelse Moeder had ons voordien beloofd in de hemel te voeren (in de eerste verschijning). Ware dat niet zo geweest dan geloof ik dat we van schrik en ontzetting gestorven zouden zijn. Wij verhieven onze blik tot Onze Lieve Vrouw, die vol goedheid en treurigheid sprak :
"Jullie hebben de hel gezien, waarin de zielen van de arme zondaars komen.
Om ze te redden wil God de godsvrucht tot mijn Onbevlekt Hart stichten. Ais men doet wat ik jullie zeg, zullen vele zielen gered worden en zal er vrede zijn. De oorlog zal eindigen. Als men echter niet ophoudt God te beledigen, zal er onder het pontificaat van paus Pius XII een andere, vreselijker (oorlog) beginnen. Als je een nacht ziet, verlicht door een onbekend licht, weet dan dat dit het grote teken is dat God jullie geeft, dat Hij de wereld voor haar misdaden door oorlog, hongersnood, vervolging van de Kerk en van de Heilige Vader zal bestraffen. Om dat te verhinderen zal ik komen om de toewijding van Rusland aan mijn Onbevlekt Hart en de eerherstellende communie op de eerste zaterdagen van de maand te vragen. Als men naar mij luistert, zal Rusland zich bekeren en zal er vrede zijn. Zo niet zal het zijn dwaalleren de wereld door verbreiden, oorlogen en kerkvervolgingen uitlokken. De goeden zullen gemarteld worden, de Heilige Vader zal veel te lijden hebben, verscheidene naties zullen vernietigd worden, uiteindelijk echter zal mijn Onbevlekt Hart triomferen. De Heilige Vader zal mij Rusland toewijden, dat zich zal bekeren en aan de wereld zal een tijdperk van vrede geschonken worden"
Toelichting bij de kruisweg van de Kerk (derde geheim)
Het is duidelijk dat het "derde geheim" in samenhang met het eerste en tweede geheim gelezen moet worden. Kardinaal Ratzinger benadrukt in zijn commentaar dat het bij het derde geheim niet gaat om een gedetailleerde weergave van gebeurtenissen, maar om een i n n e r 1 ij k v i s i o e n i n
s y m b o l i s c h e b e e 1 d e n d i e o p e e n gemeenschappelijke achtergrond, feiten samenvat die zich uitstrekken op een niet gepreciseerde volgorde in de tijd.
Als het sleutelwoord van de eerste twee geheimen, de "redding van de zielen" is, dan luidt het sleutelwoord van het derde geheim ''boete, boete, boete !'' . We worden aan het begin van het evangelie herinnerd: "Doe boete en geloof aan het evangelie" (Mk 1 , 15). De tekenen van de tijd verstaan, betekent de hoogdringendheid van boete - bekering - geloof - begrijpen. Dat is het juiste antwoord op het huidige, historisch ogenblik dat van grote gevaren omsingeld is. De engel met het vlammenzwaard herinnert aan soortgelijke beelden van de Geheime Openbaring. Het verzinnebeeldt de dreiging van het oordeel, waaronder de wereld staat. Dat de wereld in een vlammenzee zou kunnen verbranden, is vandaag de dag geen fantasie meer. De mens heeft zelf het vlammenzwaard gesmeed door zijn uitvindingen.
Het visioen toont echter ook de tegenkracht tot de macht van de vernieling : enerzijds de glans van de Moeder Gods, anderzijds, als het ware daaruit voortkomend, de roep tot boete. Daarmee wordt de vrijheid van de mens aangesproken. Het gaat niet om een onveranderlijk vastgestelde toekomst, maar om de inzet van de vrijheid die de dingen positief kan veranderen. De betekenis van het visioen is dan ook: de krachten tot verandering ten goede mobiliseren. De plaats van het gebeuren is een steile berg, een stad die half in puin ligt en een geweldig, uit ruwe stukken samengevoegd kruis. Berg en stad zijn symbolen van de menselijke geschiedenis. Het kruis is haar doel- en oriënteringspunt. In de moeizame beklimming, aangevoerd door de paus, voorbijgaand aan puinen en lijken, laat het visioen als in een spiegel de weg van de Kerk door de eeuwen zien, bijzonder de twintigste eeuw met haar scharen martelaren. In de beide engelen met kristallen gieters wordt het Bloed van Christus en het bloed van de martelaren samen gezien - het is de levenskracht en het zaad van de christenen. En uiteindelijk zal het Onbevlekt Hart van Maria zegepralen. Dat betekent : "Het voor God geopende, door het schouwen op God rein geworden hart, is sterker dan alle geweren en wapens van welke aard ook" .Blijvende betekenis van de boodschap van Fatima.
Fundamenteel is dat de vermaningen van de Gods niet bedoeld zijn om onze nieuwsgierigheid te bevredigen. De blijvende betekenis van de boodschap van Fatima voor de Kerk en voor de mensheid is dat ze oproept tot gebed als de weg tot "redding van de zielen" met daarin vervat een nooit , verstommende oproep tot boete en bekering van het hart. In Lourdes heeft Maria zelf geroepen: "Boete, boete, boete!" Het volk viel op de knieën, kuste de grond en riep gelovig: "O Maria, zonder zonde ontvangen, bid voor ons, die onze toevlucht tot U nemen". In Fatima was het echter niet meer Maria, doch de engel met het vlammenzwaard die "Boete, boete, boete 1" riep. 1917 is niet meer 1858. En 2000 is niet meer 1917. Vergeten we het niet : de strijd die nu over de hele aarde woedt is een strijd van de geesten: "Wee echter de aarde en de zee. Want de duivel is tot u neergedaald. Hij is ziedend van woede, want hij weet .. hij heeft slechts weinig tijd". (Ap. 12.12}. In een gesprek met Pater Fuentes, gepubliceerd in 1957, zegde zuster Lucie . "Zeg het aan allen, Pater, dat de duivel de beslissende strijd met de Moeder Gods begint".
Zo kunnen we het volgende besluiten :
1 . De Moeder Gods roept haar kinderen en alle mensen van goede wil op tot boete en eerherstel voor de zonden die God zozeer beledigen. Zou in dit verband niet opnieuw kunnen verwezen worden naar de godsvrucht van de eerste zaterdagen ? Die zouden toch in iedere parochie opnieuw een vaste plaats moeten bekleden. Maria heeft Lucie gevraagd als eerherstel voor de ondankbaarheid en de zonden tegenover God, die ook haar moederlijk hart verwonden, op de eerste zaterdag van vijf naeenvolgende maanden, na voorafgaande biecht, te communiceren en een kwartiertje in dankbare liefde tot haar Hart de mysteries van de rozenkrans te overwegen.
2. Als tweede belofte . de bekering van Rusland. Moge aan de christenheid door onophoudelijk en trouw gebed, de terugkeer van de Orthodoxe Kerk tot de heilige, katholieke en apostolische Kerk onder het primaatschap van de Paus geschonken worden, evenals de overwinning op alle goddeloze en ongelovige politieke systemen van de ganse wereld.
3. En moge tenslotte ook de liefdevolle aanbidding van de Heer in het allerheiligste sacrament des altaars en het daarmee nauw verbonden waardig ontvangen van de heilige communie opnieuw toenemen. Vragen we ons eerlijk af: "Hoe bereiden we ons voor op de heilige communie? " Zijn we ervan bewust wiens Lichaam en Bloed we in de communie mogen ontvangen ? Weten we nog dat het ontvangen van het hoogheilig Lichaam en Bloed van Christus ons verplicht tot wederzijdse naastenliefde om Christus' wil? In dit opzicht blijft Fatima voor ons allen de liefdevolle wegwijzing van Maria, de Moeder van Jezus, de Moeder van de Kerk en de Moeder van ons allen. Grijpen we haar hand, want dan gelden voor ons ook haar beloften op de weg naar God (volgens haar woorden tot Lucie op l3.6.l917):
"Ik zal je niet verlaten, mijn Onbevlekt Hart zal je toevlucht zijn en uiteindelijk zal mijn Onbevlekt Hart triomferen."Nabeschouwing
Als men zich alleen fixeert op het derde deel van het geheim bestaat het grote gevaar dat de hoofdboodschap van de zes verschijningen terzijde geduwd wordt. De wezenlijkste uitspraken bestaan nl. niet in de vorm van deze drie geheimen, maar in de gebeurtenissen gedurende de jaren 1 9 1 6 (verschijningen van de engel) en 1 9 1 7 (verschijningen van de Moeder Gods). Al de toen gegeven boodschappen blijven ook voor onze tijd hoog actueel. Men mag aannemen dat de meeste commentatoren de boodschappen nog nooit in hun leven gelezen hebben, maar zich desondanks toch eigenwillige interpretaties veroorloven, die helemaal niet in de betekenis van de boodschappen van Fatima staan. (Nota van ons : zoals we ook bij ons in de televisiecommentaren konden horen ! ) Het sleutelwoord van het derde geheim is, volgens Kardinaal Ratzinger, de drievoudige roep van de engel met het vlammenzwaard ''Boete, boete, boete ! " Deze opvordering aan onze zo goddeloos geworden tijd mag niet ongehoord over het hoofd worden gezien. God laat zich erbarmen. Hij is uiterst lankmoedig. We moeten deze waarschuwing zeer ernstig nemen. De aankondiging van de publicatie van het derde geheim volgde overigens precies 14 dagen na de heiligverklaring van Zuster Faustina (30.4.2000) in Rome. Het loont de moeite het leven van deze heilige te bestuderen om het mogelijk verband met Fatima te ontdekken. Zij heeft in opdracht van Jezus de "verering van de Goddelijke Barmhartigheid" in het leven geroepen. Jezus heeft aan de H. Faustina o.a. gezegd . "Vooraleer Ik als rechtvaardige Rechter verschijn, kom Ik vooraf nog als Koning der Barmhartigheid. Vooraleer de dag van het oordeel aanbreekt zal er aan de hemel en op aarde een teken zijn. Dan zal van de hemel uit het teken van het kruis verschijnen : uit iedere wonde van mijn handen en voeten zullen lichtstralen uitgaan die voor korte tijd de aarde zullen verlichten. Dit zal gebeuren korte tijd voor de laatste dag"
Het belang en de grote actualiteit van de ''Boodschap van Fatima'' wordt opnieuw onderstreept door de Paus die op 8 oktober het beeld van de Fatima-Madonna naar Rome liet overbrengen en dan - op deze oktober-zondag - de wereld aan de Moeder Gods toewijdde. De Paus zal wel weten waarom hij opnieuw deze toewijding deed. Denken we maar aan de vruchten die van 25 maart 1985 uitgingen, als de Paus op het Sint Pietersplein in geestelijke eenheid met de vooraf " samengeroepen" bisschoppen van de wereld, de mensen en volkeren aan het 0nbevlekt Hart van Maria toevertrouwde. Slechts weinige maanden daarna geraakte Gorbatschow aan de top van de Sovjetunie, hij werd op 8 december (!) 1991 ten grave gedragen.. Laten we hopen dat deze toewijding van de ganse wereld de voorspelde triomf van het Onbevlekt Hart van Maria moge helpen bespoedigen. Het is ook opmerkelijk : maandag 26 juni (dag van de openbaring van het derde geheim) is de dag die onmiddellijk volgt op het hoogtepunt van het jubeljaar 2000, nl. het Eucharistisch Wereldcongres (op zondag 25 juni was de slotviering). Uiterst interessant voor de wereldkerk is de voorziene lezing van 26 juni : uit het tweede boek der koningen : 2 Kon. 17, 5-8, 13- 15a. 18. Door plaatsgebrek kan deze tekst hier niet afgedrukt worden, maar misschien geven velen zich de moeite om dit in de Bijbel na te lezen. Op het einde van dezelfde week, nl. op 30 juni vierden we het feest van het Heilig Hart van Jezus en op zaterdag 1 juli het feest van het Onbevlekt Hart van Maria. Zo dicht ligt dus de verkondiging van het derde geheim bij deze beide feestdagen. Misschien laat zich ook daaruit een duiding afleiden : "Moge de in Fatima voorspelde triomf van het Onbevlekt Hart niet meer ver weg zijn. Die triomf zal voor de Kerk en voor de wereld een unieke gebeurtenis zijn."
Samengevat uit de ''Bote von Fatima en het ''Neue Groschenblatt''